Vejledningsgrundlag

Christensen og Hansen (2010) har lavet følgende matrix, der beskriver 4 lærertyper og deres holdning til it i undervisningen.


(Bevæg mus rundt på illustration for uddybning)


Opdelingen i typer kan benyttes, når der skal lægges en overordnet strategi for it-vejledningen.


Som et udgangspunkt for vejledning, bruger vi it-hjulet, der beskriver de tre typer af teknologier og de læringspotentialer, som de muliggør (Christensen og Hansen, 2010).

(Bevæg mus rundt på illustration for uddybning)




Som et udgangspunkt for vejledning, bruger vi it-hjulet, der beskriver de tre typer af teknologier og de læringspotentialer, som de muliggør.

De fleste lærere bevæger sig i de to inderste cirkler, og det kræver en indsats, hvis web 2.0 redskaber, virtuelle læringsrum og sociale fællesskaber skal blive en naturlig del af deres undervisning.

Delkonklusion

Opdelingen i lærertyper er en forsimplet måde at anskue vores kolleger på, og kan udelukkende bruges til at skabe et overblik over det samlede kollegie.

I forhold til “den habile” lærertype kan SmåP udgøre en del af den tekniske hjælp, mens it-vejlederen må hjælpe med bidrag til it-didaktiske kompetencer.

Omvendt vil det ikke være optimalt at lade den “kritiske” eller den “usikre” lærergruppe starte med web 2.0-værktøjer, her bør man starte et andet sted i it-hjulet.